Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo
Billeder

Vejledning i ansøgning af bleer, kateter og andre inkontinensprodukter

Oprettet af:

Dorthe Ravn Lomholt, Juni 2017

Godkendt af:

Proceduregruppen, juni 2017

 

Målgruppe:

SSH, SSA, SPL og andre samarbejdspartnere.

 

Formål:

Sikre at SSH, SSA, SPL og andre samarbejdspartnere har kendskab til hvordan der ansøges om et inkontinenshjælpemiddel ved borgere med permanent inkontinens.

 

Definition af begreber:

Bevilling:

  • Inkontinenshjælpemiddel: Ble, kateter eller andet hjælpemiddel til urin- og afføringsinkontinens. 
  • En §112 bevilling: Borgere der er selvhjulpne. Det kræver at borgeren har udfyldt en digital ansøgning, er udredt og at der foreligger en lægefaglig vurdering.
  • § 122 bevilling(terminale):Er en udlevering af inkontinensprodukter til terminale borgere.
  • Udlevering efter Serviceniveau: Er en udlevering af inkontinensprodukter til borgere, hvor det er formålsløs med en udredning. F.eks. demente og andre tilfælde hvor inkontinens er en komplikation til sygdommen eller tilstanden.

Beskrivelse/fremgangsmåden:

Kontinensinstruktøren modtager alle ansøgninger om inkontinens inden lægekontakt.
Ansøgningen sendes som:
  • Advis fra plejen/spl.
  • Digital ansøgning fra borger.
  • Henvendelse fra læge/sygehus.
  • Henvendelse fra andre samarbejdspartnere.   

 

  • Kontinensinstruktøren vurderer, under hvilket område ansøgningen skal behandles. 
  • Borger der søger efter §112, skal ansøge digitalt. Digitalansøgning udfyldes af hensyn til borgerens retssikkerhed. (husk at vedhæfte fuldmagt, hvis der søges som 3 part). 
  • Ved henvendelse fra plejen/spl. skal der være oprettet et indsatsområde i care vedr. inkontinens, hvor problemet beskrives.
  • Kontakten til egen læge eller specialafdelingen foretages af kontinensinstruktøren, som så laver bevillingen.
  • Der må kun udleveres bleer fra depoterne til borgere i akutte tilfælde og til alvorligt syge borgere.
  • Hvis det lægefagligt vurderes, at inkontinensen kan bedres væsentligt eller helbredes, er borgeren forpligtet til at medvirke.
  • Kontinensinstruktøren beskriver begrundelsen og bevilling i indsatsområdet og opretter borgeren hos leverandøren. Ved blebevilling aktiveres Klient stamdata > Oversigt >Blebevilling.

Referencer:

§112, §122, Middelfart kommunes serviceniveau.

 

Specielle lokale forhold:

Kontinensinstruktør træffes på:
Tlf.88884617 eller 29446176
Mail: Dorthe.RavnLomholt@middelfart.dk
Advis: Kontinensinstruktør

Revideres:

Dorthe Ravn Lomholt, juni 2018

 

Sidst opdateret af Lotte lykke Jørgensen
30. november 2020