Rundering i hjemmeplejen, dagcentre og plejehjem
Oprettet/godkendt af:
Proceduregruppen, maj 2020
Målgruppe:
Alle arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsmiljøledere som er ansat i hjemmeplejen, dagcentre samt på plejecentrene.
Formål:
At overholde arbejdsmiljølovgivningen samt sikre et godt psykisk - arbejdsmiljø
Beskrivelse/fremgangsmåden:
En rudering på arbejdspladsen omfatter rummene: grupperummet/fællesrummet, planlæggerkontoret, Herre og dameomklædningsrum (herunder toilet, bad faciliteter) depotrum og medicinrum.
Hvad ser man efter ved det fysiske arbejdsmiljø:
- El-installationer (herunder elektriske apparater, såsom kaffemaskiner, hævesænkeborde osv.) fastgørelse af ledninger, lys forhold, støj forhold, gulvbelægning, varme/kuldepåvirkninger, pladsforhold.
- Adgangsforhold til centrene
- Tjek om vores procedure for brand samt vold, trusler og krise er tilgængelig, kendes og anvendes
- Tjekke om akutmapperne er på rette sted og opdateret
For hjemmeplejen gælder der:
- Tjekke om medarbejderne har kendskab til proceduren omkring ekstreme vejrsituationer
- Tjekke om cyklerne er driftsikre og sikre at der er det fornødne sikkerhedsudstyr til rådighed
- Tjekke om bilerne er driftsikre og ergonomisk korrekte og sikre at der er det nødvendige sikkerhedsudstyr til rådighed
Psykisk arbejdsmiljø undersøges ved:
- Interviewe om aktuel trivsel i den enkelte gruppe
- status på handleplan i forhold til trivselsundersøgelsen
- Status på sygefraværet udfra LIS rapport
- Tjekke om den enkelte medarbejder har kendskab til omsorgs- og nærvedspolitikken. arbejdsmiljøvejviseren, plan A samt at kunne anvende håndbogen.
Besøg i borgerens eget hjem:
Gælder kun for hjemmeplejen, ca. 3 borger med forskellige arbejdsopgaver, hvad ser man efter
- Adgangsforhold, elinstallationer (herunder elektriske apparater, såsom kaffemaskine, senge og andre hjælpemidler), fastgørelse af ledninger, lys forhold, støj forhold, gulvbelægning, varme/kuldepåvirkninger, pladsforhold samt indeklimaet generelt evt. husdyr i hjemmet eller rygning.
- Brugsanvisninger på elektriske apparater, arbejdsredskaber og rengøringsmidler, samt tjek af hjælpemidler min. 1 gang årligt.
Ergonomi i hjemmet:
- Gennemgang af borgerens samarbejdsbog og andre dokumenter
- Hvordan er det psykiske arbejdsmiljø i hjemmet?
- Dokumentation af runderingen foregår ved, at risikovurderingen foregår ved, at risikovurderer ovenstående punkter og inddeles i farverne grøn, gul, orange og rød. Alle punkter over grøn som et punkt i plan A.
- Rudering ved dagcentrene tager udgangspunkt i hjemmeplejens og tilrettes dagcenters behov.
Specielle lokale behov:
Fænøsund: Runderingen omfatter også tørrerummet
Revideres af:
Proceduregruppen, maj 2021