Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo
Billeder

Kommunikation med praktiserende læger og apoteket

Oprettet/godkendt af:

Proceduregruppen, april 2020

 

Målgruppe:

Alt plejepersonale

 

Formål:

At medarbejderne overholder borgerens rettigheder ved henvendelse til læge eller apotek

 

Beskrivelse/fremgangsmåde:

Ved kommunikation med apoteket:

  • Når der korresponderes til apoteket f.eks. ved bestilling af håndkøbsmedicin, skal der først indhentes mundligt samtykke hos borgeren
  • Samtykket gives alene til den specifikke opgave, og der skal derfor indhentes nyt samtykke hver gang der kommunikeres med apoteket.

Ved kommunikation med lægerne:

  • Når der  korresponderes med lægen, skal vi først indhente mundligt samtykke hos borgeren
  • Samtykket gives alene til den specifikke opgave og der skal defor indhentes nyt samtykke, hver gang vi vil kommunikere med lægen
  • Samtykket vedr. korrespondance til lægen skrives samme sted, som selve lægekorrespondancen- i journalen, indsatsområder eller sygeplejefaglige optegnelser
  • Samtykke vedr. medicin-genbestilling skal ikke dokumenteres i journalen
  • Hvis det er lægen der opstarter korrespondancen, er det lægen der skal sørge for at indhente samtykke hos borgeren

 

Referencer:

Instruksfilen under dataudveksling

 

Næste evaluering:

April 2020

 

 

Sidst opdateret af Webmaster
05. oktober 2020