Faldforbyggelse
Oprettet/godkendt af:
Faldudredningsteamet, marts, 2021
Målgruppe:
Medarbejdere i senior og velfærd i Middelfart Komme
Formål:
Med proceduren ønsker vi at støtte borgere i at finde frem til tryghedsløsning, som passer til deres behov
Definition af tryghedsløsninger:
Hjælpemidler, ordninger eller tiltag, som forebygger fald eller som giver borgeren vished om, at nogen vil opdage det, hvis borgeren er faldet.
Beskrivelse/fremgangsmåden:
Når borgeren er bange for at falde i eget hjem, undersøger medarbejderen følgende: Har medarbejderen brug for at drøfte problemstillinger omkring hjælpemidler, kan hjælpemiddelafdelingen kontaktes på tlf: 8888 4696 mellem kl. 09.00-12.00 på hverdage.
Hvis overstående gennemgang ikke er tilstrækkelig til at sikre en tryg hverdag for borgeren, er der nedenstående muligheder. Når du vurderer, om nedenstående muligheder passer til borgeren, bør du starte med at vurdere, om faldforebyggelse er en mulighed. Nødkald er den sidste løsning.
Hjælpemidler/boligindretning |
Funktionsevne |
Væske/kost |
Har borger de relevante hjælpemidler ? |
Er borger Svimmel? |
Drikker borger mindst 1½ l væske dagligt? |
Benytter borger hjælpemidlerne rigtigt? |
Har borger fodtøj med hælkappe, som sidder godt fast om foden? |
Får borger proteinrig kost? |
Har borger mobiltelefon og
kan benytte den?
|
Glider borger ud af kørestolen? |
Har borger tabt sig? |
Er der fjernet løse tæpper/ledninger? |
Har borger briller?
Har de korrekt styrke?
Er de med glidende overgang?
|
Drikker borger alkohol? |
Har borger belysning når det er mørkt? |
Er borger Fysisk aktiv? |
Indtager borger medicin, der øger risiko for svimmelhed?
Især benzodiazepiner øger risiko for fald!
|
Har borger brug for gelænder/greb? |
|
|
Har borger skridsikkert underlag på badeværelset?
|
|
|
Faldforebyggelse |
Send opgave i Nexus til faldudredning.
|
Ældrevenlig telefon eller privat nødkald |
Råd og vejledning kontakt hjælpemiddelteamet. tlf. 8888 4696- træffes bedst ml. kl. 09.00-12.00 mandag til fredag |
Nødkald
|
Udfyld skabelonen for bestilling af nødkald og sende som opgave til Hjælpemiddelteamet
|
Se evt. under N - Nødkald for yderligere info - eller under Instrukser på intranettet.
Revideres af:
Proceduregruppen, maj 2022