Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo
Billeder

Diabetes artikler, udlevering/bevilling

Oprettet/godkendt af:

Proceduregruppen, maj 2020

 

Målgruppe:

Social og sundhedshjælpere/-assistenter og sygeplejersker,

Formål:

Sikre at diabetikere tilbydes de hjælpemidler, som de har behov for og krav på ifølge Sundhedsloven samt Serviceloven § 112. Samt medtænker at der tages hensyn til ansattes sikkerhed.

Definition af begreber:

En bevilling er en tilladelse/samtykke til at kommunen fuldt eller delvist dækker udgifter til aktuelle hjælpemidler
Bevillingen gives på baggrund af en læges faglige vurdering. Det fremgår af Nexus når der er lavet en bevilling.

Til diabetikere kan man søge bevilling på:

  • Kost-reg: Man kan ikke få bevilling til noget
  • Tablet-beh: 150 lancetter + 150 strips om året
  • Insulin-beh: lancetter + strips + injektions materiale efter behov.
  • Se evt.aftalen med ReaMed her

 

Borgeren skal selv kunne varetage opgaven og kunne handle og reagerer på resultaterne deraf.
Borger, hvor der ikke er klarhed over om behandling med insulin er midlertidig eller fast, skal borger have produkter fra ordinerende afdeling.

 

Beskrivelse/fremgangsmåden:

Når borger selv klarer alle opgaver – bevilling efter Servicelovens § 112

  • Borger søger via Borger.dk . Evt. lægeoplysninger vedhæftes ansøgningen.
  • Medcom sendt til sygeplejen, sendes videre til Hjælpemidler, Kropsbårne
  • Der kan ydes hjælp på borgerservice til digital ansøgning på Borger.dk. (Husk at medbringe nemid)
  • Hjælpemiddelgruppen behandler sagen, sender bevilling med oplysning om produkt, antal samt leverandør til borgeren og opretter bevillingen hos leverandøren. Borgeren skal herefter selv bestille produkterne.
  • Sagsbehandlingsfristen er på 3 uger og i tiden indtil bevillingen foreligger, står borgeren selv for anskaffelse af de nødvendige remedier med mindre de får dem udleveret af behandlingsstedet. Kan købes på Apoteket eller hos Reamed på www.mitliv.dk
  • Ved behov for ændringer skal borgeren kontakte Hjælpemiddelgruppen.

Hjælpemiddelgruppen dokumenterer i Nexus – Plan – tilstanden: Problemer med mave tarm – indsatser: Diabetes - Type 1, insulin, Type 2, injektion eller Type 2, tablet.

Når det er personale der varetager opgaven eller dele heraf – sker udlevering fra sygeplejedepotet.

OBS! Hjælpemiddelgruppen skal ikke involveres.

  • Sygeplejen opstarter blodsukkermåling og/eller insulingivning og uddelegerer efterfølgende til plejepersonalet.
  • Har borgeren allerede en bevilling efter Servicelovens § 112, når der opstartes hjælp til blodsukkermåling og/eller insulingivning, skal der sendes besked til Hjælpemiddelgruppen ved at oprette en opgave i Nexus til Hjælpemidler Kropsbårne om at bevillingen skal lukkes.
  • Sygeplejen og hjælpemiddelgruppen har aftalt hvilke produkter der skal anvendes, så det er de samme der bruges i sygeplejen som dem borgerne får bevilget til eget brug.
  • Det er sygeplejen, der afgør hvilke produkter, der skal anvendes i det enkelte hjem ud fra en faglig vurdering.
  • Ved behov for ændringer kan personalet henvende sig til kommunens diabetes sygeplejerske for råd og vejledning.
  • Det er besluttet, at der IKKE skal anvendes nåleklipper og gule kanylebøtter, men derimod sikkerhedspenkanyler.

 

 

Referencer:

Bevilling i henhold til servicelovens § 112/udlevering efter Sundhedsloven.

 

Revideres af:

Proceduregruppen, maj 2022

 

 

 

Sidst opdateret af Karina Kilde
18. august 2021