Plejebolig, tømning af lejlighed ved dødsfald
Oprettet/godkendt af:
Proceduregruppen, maj 2020
Målgruppe:
Alle medarbejdere på plejehjem
Formål:
At sikre korrekt håndtering af procedure vedr. tømning af bolig i forbindelse med dødsfald
Beskrivelse/fremgangsmåde:
- Lejligheden aflåses.
- Udlever ”vejledning til familie ved dødsfald, se link under "referencer".
- Orienter familie om, at lejlighed bedes tømmes senest 7 dage efter begravelsen.
- Når lejligheden er tømt aflevere familien rydningserklæringen i udfyldt stand.
- Hvis lejligheden ikke tømmes senest 7 dage efter begravelse eller der er indgået anden aftale med plejehjemslederen, tømmes lejligheden af medarbejderne og tingene opmagasineres til skifteretten har frigivet boet.
- I de tilfælde, hvor medarbejderne tømmer lejligheden, skal indboet noteres i rydningserklæringen, eller fotograferes.
- Eventuelle værdigenstande og kontanter noteres på rygningserklæringen og afleveres til plejehjemsleder, låses inde i pengeskab og udleveres når skifteretten har frigivet boet.
- Husk altid at få en kopi af rydningserklæringen.
- Hvis medarbejderne har kendskab til konflikter og uenigheder mellem de pårørende, så må boet IKKE tømmes af de pårørende, men tømmes af medarbejderne og opmagasineres til skifteretten har frigivet boet.
- Obs. Pedel er bekendt med muligheder for opmagasinering af indbo.
Pedelen orientere boligadministrationen om tidspunkt for tømning og sender rydningserklæringen til Plejehjemslederen.
Specielle lokale forhold:
for Kongshøj plejehjem gælder følgende:
Vedr. opsigelse, kundeservicetelefon 7664 6464
man- torsdag 8.00 - 20.00
Fredag 8.00 - 16. 00
eller kontakt dem på:
kundeservice@domea.dk
www.domeadk/kontakt
For Egebo gælder følgende:
kontakte FAB/kundeservice på telefon 6312 5600 eller hente opsigelsesblanket på FABs hjemmeside.
for Skovgade plejehjem og Fænøsund er det
Boligkontoret Danmark
Telefon 6312 7580 eller via mail: Fyn@bdk.dk
Se opsigelsesblanket her
Referencer:
Pjece: vejledning til familien ved dødsfald
Rydningserklæring