Borgere der ikke åbner, hjemmeplejen, sygeplejen og plejehjem
Oprettet/godkendt af:
Proceduregruppen, maj 2020
Målgruppe:
Alt plejepersonale med adgang til borgernes eget hjem
Formål:
At alle er bekendt med, hvad proceduren er i tilfælde af, at man kommer til en låst dør, eller hvor borgeren ikke åbner
Beskrivelse/fremgangsmåden:
Uden Bekey:
- Tjek nexus evt. informationer/advis
- Man forsøger at ringe borgeren op om muligt, kigge ind af vinduet
- Der vurderes om, man kan gå og vende tilbage senere
- Vagthavende sygeplejerske kontaktes for det videre forløb
- Centerleder/Hjemmeplejeleder orienteres
Gældende for hjemmeplejen:
- Personalet kontakter de pårørende. Træffes de ikke, skal vagthavende sygeplejerske vurdere, om der skal kontaktes en låsesmed, som låser op efter politiets tilladelse. 2 personale skal være tilstede, når låsesmeden låser op
- Kommunen afholder udgiften
- Hjemmeplejeleder orientere
Med Bekey:
- Medarbejder går ind og ser efter borgeren i det rum, hvor borgeren plejer at opholde sig. Tjek i nexus for information. Hvis man skal lede yderligere efter borgeren, skal der tilkaldes en kollega, så man altid er to
- Forsøge at kontakte borgeren på tlf.
- Forsøge at kontakte pårørende
- Vagthavende sygeplejerske kontaktes
- Hjemmeplejeleder orienteres
- Man må ikke forlade en vagt uden at foreholde sig til hvor borgeren er og informere en kollega.
Revideres af:
Proceduregruppen, maj 2022